onsdag 13 augusti 2014

Mycket på gång

Då är årets semester över och en ny termin står för dörren. En helt fantastisk sommar är över (snart) och det är dags att ta sig an nya elever, nya sätt att lära ut och en massa utmaningar. Jag har under den senare delen av vårterminen börjat fundera över mitt eget sätt att undervisa. Jag har efter vik, föräldraledighet och annat äntligen fått landa på en skola och det har gjort att jag börjat fundera över vad som jag gör som är bra och vad som jag kan göra bättre. Det här med bedömning har länge varit min Akilles häl och något jag jobbat mycket med. Jag tycker själv att jag gjort stora framsteg men har ännu inte hittat hem. Jag vill hitta ett sätt som gör att mina elever själva kan sätta sitt betyg, det är mitt mål.

Jag vill göra min undervisning intressant och spännande. Jag är lite emot att skolan ska vara "rolig", jag använder mig hellre av ordet intressant. Jag vill att mina elever ska känna att de lär sig något, inte bara för stunden utan något de har nytta av kanske i andra ämnen men även den dagen de lämnar högstadiet.

Lotta Karlsson (Fröken Flipp) har varit en stor inspirationskälla för mig, det var där jag för första gången stötte på Big 5 och fick se vilken effekt det gav på hennes elever. Hon har dessutom inspirerat mig till att våga "flippa".

På den skolan där jag arbetar har vi många nyanlända både familjer och ensamkommande, detta är något jag brinner för och vill jobba mer med. Det sätter min kunskap och mitt sätt att arbeta på prov. Jag har ofta en studiehandledare i mitt klassrum, vissa helt fantastiska att arbeta med och vissa kräver lite mer jobb för att få en bra relation till. Jag hoppas och tror att mitt nya sätt att arbeta ska underlätta även för dem, målen, vad som krävs av elever kommer förhoppningsvis bli tydligare även för dem och då hoppas jag att det ska underlätta för dem att hjälpa sina elever genom den svenska skolan.

The Big 5, flippat klassrum och No hands up kommer att bli mina tre utmaningar under hösten, en spännande resa som jag ser mycket fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar