onsdag 23 oktober 2013

Nya sätt att jobba

Nu har det gått några månader sedan jag sist skrev. Jag har kommit in i sättet att arbeta med en-en och undrar ibland vad jag gjorde innan jag och eleverna hade datorn. När tekniken fungerar är det ett utmärkt sätt att arbeta men när det strular då blir det svårt att tänka nytt och hitta andra sätt att arbeta. Jag har använt mig av ett antal nya sidor och ett par av dem tänker jag berätta lite om.



JeopardyLabs





Jeopardylabs är en sida där du kan skapa dina egna jeopardyspel. Du skapar på ett enkelt sätt mallar för ett spel och sedan är det bara att börja spela. Vill du inte skapa egna spel så finns det ett flertal mallar att välja mellan. Jag har själv gjort ett som handlar om regering och riksdag, den hittar du här.


Hem

Jag har börjat titta lite på flipped classroom. Flipped classroom är det omvända klassrummet där du som lärare spelar in dina genomgångar och eleverna får titta på dem och så används lektionstiden till annat. Jag anser inte att en flipp ersätter min genomgång. Jag vill ha mina genomgångar för jag tycker att det är då jag får kontakt med eleverna, dessutom blir det ofta frågor och diskussioner som jag vill att alla ska ta del av. Däremot tycker jag att flippen är ett bra sätt för elever som missade genomgången eller som mina elever tycker är det bästa, repetition inför prov och liknande. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar