fredag 3 februari 2017

Varierad undervisning



Jag försöker alltid se till att variera min undervisning så mycket det går. När vi läser judendomen får eleverna smaka delar av den judiska påskmåltiden, när vi läser om massmedia åker vi på studiebesök till en redaktion alternativt kommer de till oss. När man arbetar på en skola som ligger lite avsides och möjligheten för att ta sig väg på olika studiebesök är liten gäller det att vara kreativ och försöka få in så många olika moment som möjligt i klassrummet





Just nu läser mina sjuor lag och rätt, vi har läst om olika fiktiva fall, polisen har besökt oss och berättat om hur de jobbar och vi har även lärt oss om hur en rättegång går till. Denna gången fick mina elever testa på rollspel. De delades in i grupper där de var och en fick en roll som de skulle läsa in sig på. Ordförande, tilltalad, målsägande och försvarsadvokat var några av rollerna. Eleverna gick in med entusiasm och energi och sedan spelades det upp för resten av klassen. Ett förhoppningsvis roligt sätt att lära sig om hur en rättegång går till.







Som publik fick eleverna se olika sätt som de andra grupperna tolkat uppgiften, svårigheten att veta vilket brott som skulle få vilket straff diskuterades flitigt. Jag tyckte att det var en bra uppgift då gruppens deltagre kunde få olika mycket att säga. Vissa elever gillar att prata och kunde då vara ordförande eller åklagare. Andra ville inte säga så mycket och då var tilltalad en bra roll. Jag tyckte också att elverna blev mer avslappande då de gick in i sina roller och därmed var det lättare att prata inför klassen. 







Nu hoppas vi att vi får svar från Tingsrätten så att vi får möjlighet att komma dit och på riktigt få se hur en tingssal ser ut och få träffa de som arbetar där. Har vi dessutom lite tur kan vi  
kombinera besöket där med ett besök på den lokala radio och tidningsredaktionen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar