onsdag 4 maj 2016

Quizlet live

Bildresultat för quizlet live


För en tid sedan visade en kollega quizlet för mig, hon är språklärare och jag trodde först inte att det var något för mig som är SO-lärare men oj vad fel jag hade.
Quizlet är ett fantastiskt verktyg när det gäller att öva begreppsförmågan, men även ett perfekt sätt att stärka lagandan mellan eleverna och även en perfekt paus mellan genomgångar och arbete med uppgifter. Det är enkelt att själv göra egna begreppslistor men det finns även massor av bra quiz färdigt, bara att använda.


Liveversionen av quizlet ger möjlighet att tävla i klassen. Eleverna skriver in en given kod och därefter blir de indelade i lag, lagen har namn efter djur (på engelska). Här ser jag en stor fördel att lagen slumpas fram, elever som normalt inte jobbar blir ihopparade och tvingas att samarbeta. 


Varje grupp får tolv ord, lite beroende på antal i elever är de mellan 3-4 stycken i varje lag. Varje grupp får ett begrepp som de ska hitta en förklaring på, bara en i gruppen har det rätta svaret för varje rätt svar får man en poäng, först till tolv vinner. Skulle det vara så att gruppen svarar fel åker man ner till noll och får börja om. Här gäller det att samarbete och hjälpas åt för att så snabbt som möjligt få de rätta svaren. 


En jätterolig övning som tränar både begrepps och kommunikationsförmågan och dessutom är det roligt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar